यजुर्वेद - अध्याय 32/ मन्त्र 11
ऋषिः - स्वयम्भु ब्रह्म ऋषिः
देवता - परमात्मा देवता
छन्दः - निचृत त्रिष्टुप्
स्वरः - धैवतः
1
प॒रीत्य॑ भू॒तानि॑ प॒रीत्य॑ लो॒कान् प॒रीत्य॒ सर्वाः॑ प्र॒दिशो॒ दिश॑श्च।उ॒प॒स्थाय॑ प्रथम॒जामृ॒तस्या॒त्मना॒ऽऽत्मान॑म॒भि सं वि॑वेश॥११॥
स्वर सहित पद पाठप॒रीत्येति॑ परि॒ऽइत्य॑। भू॒तानि॑। प॒रीत्येति॑ परि॒ऽइत्य॑। लो॒कान्। प॒रीत्येति॑ परि॒ऽइत्य॑। सर्वाः॑। प्र॒दिश॒ इति॑ प्र॒ऽदिशः॑। दिशः॑। च॒ ॥ उ॒प॒स्थायेत्यु॑प॒ऽस्थाय॑। प्र॒थ॒म॒जामिति॑ प्रथम॒ऽजाम्। ऋ॒तस्य॑। आ॒त्मना॑। आ॒त्मान॑म्। अ॒भि। सम्। वि॒वे॒श॒ ॥११ ॥
स्वर रहित मन्त्र
परीत्य भूतानि परीत्य लोकान्परीत्य सर्वाः प्रदिशो दिशश्च । उपस्थाय प्रथमजामृतस्यात्मनात्मानमभि सँविवेश ॥
स्वर रहित पद पाठ
परीत्येति परिऽइत्य। भूतानि। परीत्येति परिऽइत्य। लोकान्। परीत्येति परिऽइत्य। सर्वाः। प्रदिश इति प्रऽदिशः। दिशः। च॥ उपस्थायेत्युपऽस्थाय। प्रथमजामिति प्रथमऽजाम्। ऋतस्य। आत्मना। आत्मानम्। अभि। सम्। विवेश॥११॥
विषय - वह व्यापक ही प्रकृति में भी व्यापक है ।
भावार्थ -
(भूतानि परीत्य) पांचों भूतों को व्याप्त होकर, ( लोकान् परीत्य ) समस्त लोकों को व्याप्त होकर, (सर्वाः प्रदिशः दिशः च) सब दिशाओं, उपदिशाओं को व्याप्त होकर, (ऋतस्य ) अभिव्यक्त हुए इस संसार के भी ( प्रथमजाम् ) प्रथम विद्यमान प्रकृति को ( उपस्थाय) प्राप्त होकर, (आत्मना ) अपने स्वरूप से ( आत्मानम् ) आत्मा अर्थात् अपने आप को (अभि संविवेश) संयुक्त करता है । अध्यात्म में — आत्मवित् ज्ञानी, भूतों को, लोकों को और दिशा उपदिशाओं को जान कर (ऋतस्य प्रथमजाम् उपस्थाय ) सत्य परमात्मा को प्रथम उत्पन्न वाणी का ज्ञान करके वह (आत्मना ) परमात्मा के साथ (आत्मानम् अभि संविवेश) अपने आत्मा को जोड़ देता है ।
मम योनिर्महद् ब्रह्म तस्मिन् गर्भं दधाम्यहम् ।
सम्भवः सर्वभूतानां ततो भवति भारत । श० १४ ॥ ३ ॥
ऋषि | देवता | छन्द | स्वर - परमात्मा । निचृत् त्रिष्टुप् । धैवतः ॥
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