Loading...
यजुर्वेद अध्याय - 9

मन्त्र चुनें

  • यजुर्वेद का मुख्य पृष्ठ
  • यजुर्वेद - अध्याय 9/ मन्त्र 1
    ऋषिः - इन्द्राबृहस्पती ऋषी देवता - सविता देवता छन्दः - स्वराट आर्षी त्रिष्टुप्, स्वरः - धैवतः
    1

    देव॑ सवितः॒ प्रसु॑व य॒ज्ञं प्रसु॑व य॒ज्ञप॑तिं॑ भगा॑य। दि॒व्यो ग॑न्ध॒र्वः के॑त॒पूः केतं॑ नः पुनातु वा॒चस्पति॒र्वाजं॑ नः स्वदतु॒ स्वाहा॑॥१॥

    स्वर सहित पद पाठ

    देव॑। स॒वि॒त॒रिति॑ सवितः। प्र। सु॒व॒। य॒ज्ञम्। प्र। सु॒व॒। य॒ज्ञप॑ति॒मिति॑ य॒ज्ञऽप॑तिम्। भगा॑य। दि॒व्यः। ग॒न्ध॒र्वः। के॒त॒पूरिति॑ केत॒ऽपूः। केत॑म्। नः॒। पु॒ना॒तु॒। वा॒चः। पतिः॑। वाज॑म्। नः॒। स्व॒द॒तु॒। स्वाहा॑ ॥१॥


    स्वर रहित मन्त्र

    देव सवितः प्रसुव यज्ञम्प्रसुव यज्ञपतिम्भगाय । दिव्यो गन्धर्वः केतुपूः केतन्नः पुनातु वाचस्पतिर्वाजन्नः स्वदतु स्वाहा ॥


    स्वर रहित पद पाठ

    देव। सवितरिति सवितः। प्र। सुव। यज्ञम्। प्र। सुव। यज्ञपतिमिति यज्ञऽपतिम्। भगाय। दिव्यः। गन्धर्वः। केतपूरिति केतऽपूः। केतम्। नः। पुनातु। वाचः। पतिः। वाजम्। नः। स्वदतु। स्वाहा॥१॥

    यजुर्वेद - अध्याय » 9; मन्त्र » 1
    Acknowledgment

    পদার্থ -

    দেব সবিতঃ প্রসুব যজ্ঞং প্রসুব যজ্ঞপতিং ভগায়।

    দিব্যো গন্ধর্বঃ কেতপূঃ কেতং নঃ পুনাতু বাচস্পতির্বাচং নঃ স্বদতু।। ৫১।।

    (যজু ৯।১)

    পদার্থঃ (দেব) হে প্রকাশময় (সবিতঃ) সকল জগতের উৎপাদক, সবার প্রেরক পরমাত্মা! (যজ্ঞম্) যজ্ঞাদি শ্রেষ্ঠ কর্মকে (প্রসুব) উত্তমভাবে প্রসারিত করো। (যজ্ঞপতিম্) যজ্ঞের রক্ষক যজমানকে (ভগায়) ঐশ্বর্য প্রাপ্তির জন্য  (প্রসুব) অগ্রগামী করো। (দিব্যঃ) হে আশ্চর্যস্বরূপ, (গন্ধর্বঃ) বেদবিদ্যার আধার, (কেতপূঃ) বুদ্ধির পবিত্রকারী পরমেশ্বর! (নঃ কেতম্) আমাদের বুদ্ধিকে (পুনাতু) শুদ্ধ করো। (বাচঃ পতিঃ) হে বেদবিদ্যা এবং বেদবাণীর পালক প্রভু! (নঃ বাচম্) আমাদের বিদ্যা এবং বাণীকে (স্বদতু) মধুর করো।

     

    ভাবার্থ -

    ভাবার্থঃ হে সদা প্রকাশ স্বরূপ, সকল জগতের স্রষ্টা জগদীশ! তুমি কৃপা করে যজ্ঞাদি উত্তম কর্মকে সমস্ত সংসারে প্রসার করো, যজ্ঞাদি উত্তম কর্মকারীদের ঐশ্বর্য বৃদ্ধি করো। তা দেখে যেন যজ্ঞাদি কর্ম করার রুচি সবার মনে উৎপন্ন হয়। তুমি আশ্রয়স্বরূপ, নিজ প্রেমীজনের বুদ্ধিশুদ্ধকারী; কৃপাপূর্বক আমাদের বুদ্ধিকেও শুদ্ধ করো। তুমি বেদবাণীর পালক, আমাদেরকে সত্যবাদী এবং মধুর বাণী ভাষী করো।।৫১।।

     

    इस भाष्य को एडिट करें
    Top