Sidebar
अथर्ववेद - काण्ड 20/ सूक्त 72/ मन्त्र 2
वि त्वा॑ ततस्रे मिथु॒ना अ॑व॒स्यवो॑ व्र॒जस्य॑ सा॒ता गव्य॑स्य निः॒सृजः॒ सक्ष॑न्त इन्द्र निः॒सृजः॑। यद्ग॒व्यन्ता॒ द्वा जना॒ स्वर्यन्ता॑ स॒मूह॑सि। आ॒विष्करि॑क्र॒द्वृष॑णं सचा॒भुवं॒ वज्र॑मिन्द्र सचा॒भुव॑म् ॥
स्वर सहित पद पाठवि । त्वा॒ । त॒त॒स्रे॒ । मि॒थु॒ना: । अ॒व॒स्यव॑: । व्र॒जस्य॑ । सा॒ता । गव्य॑स्य । नि॒:ऽसृज॑: । सक्ष॑न्त । इ॒न्द्र॒ । नि॒:ऽसृज॑ ॥ यत् । ग॒व्यन्ता॑ । द्वा । जना॑ । स्व॑: । यन्ता॑ । स॒म्ऽऊह॑सि ॥ आ॒वि: । करि॑क्रत् । वृष॑णम् । स॒चा॒ऽभुव॑म् । वज्र॑म् । इ॒न्द्र॒ । स॒चा॒ऽभुव॑म् ॥७२.२॥
स्वर रहित मन्त्र
वि त्वा ततस्रे मिथुना अवस्यवो व्रजस्य साता गव्यस्य निःसृजः सक्षन्त इन्द्र निःसृजः। यद्गव्यन्ता द्वा जना स्वर्यन्ता समूहसि। आविष्करिक्रद्वृषणं सचाभुवं वज्रमिन्द्र सचाभुवम् ॥
स्वर रहित पद पाठवि । त्वा । ततस्रे । मिथुना: । अवस्यव: । व्रजस्य । साता । गव्यस्य । नि:ऽसृज: । सक्षन्त । इन्द्र । नि:ऽसृज ॥ यत् । गव्यन्ता । द्वा । जना । स्व: । यन्ता । सम्ऽऊहसि ॥ आवि: । करिक्रत् । वृषणम् । सचाऽभुवम् । वज्रम् । इन्द्र । सचाऽभुवम् ॥७२.२॥
अथर्ववेद - काण्ड » 20; सूक्त » 72; मन्त्र » 2
भाषार्थ -
(ইন্দ্র) হে পরমেশ্বর! (অবস্যবঃ) রক্ষা বা আপনার প্রাপ্তি কামনাকারী, তথা (নিঃসৃজঃ) নিসর্গতঃ অর্থাৎ স্বভাবতঃ প্রাপ্ত, (নিঃসৃজঃ) এবং সকলকে উৎপত্তিকালেই স্বভাবঃ প্রাপ্ত (গব্যস্য) ইন্দ্রিয়সম্বন্ধী (ব্রজস্য) চঞ্চলতার (সাতা=সাতৌ) বিনাশের নিমিত্ত/জন্য (সক্ষন্তঃ) আপনার সেবন তথা আপনার সঙ্গ কামনাকারী, বা আপনার দিকে প্রগতিশীল (মিথুনা) গৃহস্থজন, (ত্বা) আপনাকে (বি ততস্রে) স্তুতি দ্বারা বিশেষরূপে অলঙ্কৃত করে। এবং যখন (গব্যন্তা) ঐন্দ্রিয়িক চঞ্চলতা সম্পন্ন (দ্বা জনা) দুজন পতি-পত্নী, (স্বঃ যন্তা) সুখ প্রাপ্তি চায়, তখন আপনি তাঁদের (সমূহসি) সংহার করেন। এবং (ইন্দ্র) হে পরমেশ্বর! (বৃষণম্) আপনার প্রতি ভক্তিরসের বর্ষণকারী, (বজ্রম্) বজ্ররূপ হয়ে নিজের পাপের সংহারক, তথা (সচাভুবম্) আপনার সাথে সঙ্গকারী, (সচাভুবম্) সদা আপনার সাথে সঙ্গী উপাসককে, আপনি (আবিষ্করিক্রদ্) আবিষ্কৃত অর্থাৎ সুপ্রসিদ্ধ করেন।
- [অবস্যবঃ=অব্ রক্ষণে, প্রাপ্তৌ চ। নিঃসৃজঃ=নিঃ+সৃজ্ (বিসর্গে)। গব্যস্য=গৌঃ=ইন্দ্রিয়-সমূহ (উণা০ কোষ, ২.৬৭), বৈদিক পুস্তকালয়, আজমের। ব্রজস্য=ব্রজ গতৌ, চঞ্চলতা। সক্ষন্তঃ=ষচ্ সেবনে; সমবায়ে চ; তথা সক্ষতি গতিকর্মা (নিঘং০ ২.১৪)।]
इस भाष्य को एडिट करें