यजुर्वेद - अध्याय 17/ मन्त्र 20
ऋषिः - भुवनपुत्रो विश्वकर्मा ऋषिः
देवता - विश्वकर्मा देवता
छन्दः - स्वराडार्षी त्रिष्टुप्
स्वरः - धैवतः
1
किस्वि॒द्वनं॒ कऽउ॒ स वृ॒क्षऽआ॑स॒ यतो॒ द्यावा॑पृथि॒वी नि॑ष्टत॒क्षुः। मनी॑षिणो॒ मन॑सा पृ॒च्छतेदु॒ तद्यद॒ध्यति॑ष्ठ॒द् भुव॑नानि धा॒रय॑न्॥२०॥
स्वर सहित पद पाठकिम्। स्वि॒त्। वन॑म्। कः। ऊँ॒ऽइत्यूँ॑। सः। वृ॒क्षः। आ॒स॒। यतः॑। द्यावा॑पृथि॒वी इति॒ द्यावा॑पृथि॒वी। नि॒ष्ट॒त॒क्षुः। नि॒स्त॒त॒क्षुरिति॑ निःऽतत॒क्षुः। मनी॑षिणः। मन॑सा। पृ॒च्छत॑। इत्। ऊँ॒ऽइत्यूँ॑। तत्। यत्। अ॒ध्यति॑ष्ठ॒दित्य॑धि॒ऽअति॑ष्ठत्। भुव॑नानि। धा॒रय॑न् ॥२० ॥
स्वर रहित मन्त्र
किँ स्विद्वनङ्कऽउ स वृक्षऽआस यतो द्यावापृथिवी निष्टतक्षुः । मनीषिणो मनसा पृच्छतेदु तद्यदध्यतिष्ठद्भुवनानि धारयन् ॥
स्वर रहित पद पाठ
किम्। स्वित्। वनम्। कः। ऊँऽइत्यूँ। सः। वृक्षः। आस। यतः। द्यावापृथिवी इति द्यावापृथिवी। निष्टतक्षुः। निस्ततक्षुरिति निःऽततक्षुः। मनीषिणः। मनसा। पृच्छत। इत्। ऊँऽइत्यूँ। तत्। यत्। अध्यतिष्ठदित्यधिऽअतिष्ठत्। भुवनानि। धारयन्॥२०॥
विषय - स्तुती
व्याखान -
[प्रश्न] विद्या म्हणजे काय ? बन म्हणजे काय ? [उत्तर] ज्याप्रमाणे सुतार अनेक प्रकारच्या वस्तूंची निर्मिती करतो त्याप्रमाणेच विश्वकर्मा ईश्वराने आपल्या सामर्थ्याने स्वर्ग [सुखविशेष] भूमी [सुखकारक मध्यलोक] य नरक [दुःखविशेष] या सर्व लोकांची निर्मिती केलेली आहे. त्यालाच वन व वृक्ष म्हणतात, (मनीषिणः) हे विद्वानांनो जो सर्व विश्वाला धारण करून त्यात विद्यमान असतो त्याच्याविषयी प्रश्न कोणते व कसे हे तुम्ही ठरवा. (मनसा) त्याच्या विद्याज्ञामुळेच तर जीवाचे कल्याण होते अन्यथा नाही.॥३६॥
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