अथर्ववेद - काण्ड 3/ सूक्त 15/ मन्त्र 4
सूक्त - अथर्वा
देवता - विक्रयः
छन्दः - त्र्यवसाना षट्पदा बृहतीगर्भा विराडत्यष्टिः
सूक्तम् - वाणिज्य
इ॒माम॑ग्ने श॒रणिं॑ मीमृषो नो॒ यमध्वा॑न॒मगा॑म दू॒रम्। शु॒नं नो॑ अस्तु प्रप॒णो वि॒क्रय॑श्च प्रतिप॒णः फ॒लिनं॑ मा कृणोतु। इ॒दं ह॒व्यं सं॑विदा॒नौ जु॑षेथां शु॒नं नो॑ अस्तु चरि॒तमुत्थि॑तं च ॥
स्वर सहित पद पाठइ॒माम् । अ॒ग्ने॒ । श॒रणि॑म् । मी॒मृ॒ष॒: । न॒: । यम् । अध्वा॑नम् । अगा॑म । दू॒रम् । शु॒नम् । न॒: । अ॒स्तु॒ । प्र॒ऽप॒ण: । वि॒ऽक्रय । च॒ । प्र॒ति॒ऽप॒ण: । फ॒लिन॑म् । मा॒ । कृ॒णो॒तु॒ । इ॒दम् । ह॒व्यम् । स॒म्ऽवि॒दा॒नौ । जु॒षे॒था॒म् । शु॒नम् । न॒: । अ॒स्तु॒ । च॒रि॒तम् । उत्थि॑तम् । च॒ ॥१५.४॥
स्वर रहित मन्त्र
इमामग्ने शरणिं मीमृषो नो यमध्वानमगाम दूरम्। शुनं नो अस्तु प्रपणो विक्रयश्च प्रतिपणः फलिनं मा कृणोतु। इदं हव्यं संविदानौ जुषेथां शुनं नो अस्तु चरितमुत्थितं च ॥
स्वर रहित पद पाठइमाम् । अग्ने । शरणिम् । मीमृष: । न: । यम् । अध्वानम् । अगाम । दूरम् । शुनम् । न: । अस्तु । प्रऽपण: । विऽक्रय । च । प्रतिऽपण: । फलिनम् । मा । कृणोतु । इदम् । हव्यम् । सम्ऽविदानौ । जुषेथाम् । शुनम् । न: । अस्तु । चरितम् । उत्थितम् । च ॥१५.४॥
अथर्ववेद - काण्ड » 3; सूक्त » 15; मन्त्र » 4
भाषार्थ -
(অগ্নে) হে অগ্রণী প্রধানমন্ত্রী ! (যম্ অধ্বানম্) যে পথে (দূরম্) দূর পর্যন্ত (অগাম) আমরা চলে গিয়েছি, (নঃ) আমাদের (ইমাম্ শরণিম্) এই আজ্ঞা ভঙ্গ (মীমৃষঃ) তুমি সহ্য করো। (প্রপণঃ) বাণিজ্যিক বস্তুসমূহের ক্রয় করা, (বিক্রয়ঃ চ) এবং সেগুলোর বিক্রয় (নঃ) আমাদের জন্য (শুনম্ অস্তু) সুখরূপ হোক এবং (প্রতিপণঃ) প্রত্যেক বস্তুর বিক্রয় (মা) আমাকে [প্রত্যেককে] (ফলিনম্ কৃণোতু) ফল লাভকারী করুক। (সংবিদানৌ) তোমরা দুজন ঐকমত্য হয়ে (ইদম্ হব্যম্) এই হবিঃ-এর সেবন করো। (চরিতম্) ক্রয় ও বিক্রয়ে সঞ্চরিত অর্থাৎ নিয়োজিত ধন, (চ) এবং (উত্থিতম্) তার থেকে ওঠা অর্থাৎ প্রাপ্ত লাভ, (নঃ) আমাদের প্রত্যেক প্রজাদের (শুনম্ অস্তু) সুখরূপ হোক।
टिप्पणी -
[(মীমৃষঃ) প্রধানমন্ত্রী ব্যবসার্থে যেই দেশগুলোতে যাওয়ার নির্দেশ দিয়েছিলেন, ক্রয়ের জন্যে সেই দেশগুলোর দূরের দেশগুলোতেও চলে যাওয়া হচ্ছে আজ্ঞা ভঙ্গ করা, ইহা সহ্য করার প্রার্থনা ব্যাবসায়ীরা করেছে। হব্য হলো বিক্রয় দ্বারা প্রাপ্ত ধনলাভ [উত্থিতম্], এর সেবন/প্রয়োগ/গ্রহণ ব্যবসায়ী এবং রাষ্ট্রকে ঐকমত্য হয়ে করা উচিৎ। "হব্য" কে যজ্ঞীয়-হব্য জানা উচিত, অতঃ এর বন্টনে বণিক ও প্রধানমন্ত্রীর মধ্যে যেন না বিমত হয়, বরং ধর্ম ভাবনায় এর বিভাগ করা উচিত। এই বিভাগ রাষ্ট্রের সম্পত্তি, ব্যক্তিরূপ প্রধানমন্ত্রীর নয়। মী মীমৃষঃ = মৃষ তিতিক্ষায়াম্ (দিবাদিঃ; চুরাদি), তিতিক্ষা হল সহ্য করা। শুনম্ সুখনাম (নিঘং০ ৩।৬)॥]