अथर्ववेद - काण्ड 3/ सूक्त 25/ मन्त्र 6
सूक्त - भृगुः
देवता - मित्रावरुणौ, कामबाणः
छन्दः - अनुष्टुप्
सूक्तम् - कामबाण सूक्त
व्य॑स्यै मित्रावरुणौ हृ॒दश्चि॒त्तान्य॑स्यतम्। अथै॑नामक्र॒तुं कृ॒त्वा ममै॒व कृ॑णुतं॒ वशे॑ ॥
स्वर सहित पद पाठवि । अ॒स्यै॒ । मि॒त्रा॒व॒रु॒णौ॒ । हृ॒द: । चि॒त्तानि॑ । अ॒स्य॒त॒म् । अथ॑ । ए॒ना॒म् । अ॒क्र॒तुम् । कृ॒त्वा । मम॑ । ए॒व । कृ॒णु॒त॒म् । वशे॑ ॥२५.६॥
स्वर रहित मन्त्र
व्यस्यै मित्रावरुणौ हृदश्चित्तान्यस्यतम्। अथैनामक्रतुं कृत्वा ममैव कृणुतं वशे ॥
स्वर रहित पद पाठवि । अस्यै । मित्रावरुणौ । हृद: । चित्तानि । अस्यतम् । अथ । एनाम् । अक्रतुम् । कृत्वा । मम । एव । कृणुतम् । वशे ॥२५.६॥
अथर्ववेद - काण्ड » 3; सूक्त » 25; मन्त्र » 6
भाषार्थ -
(মিত্রাবরুণৌ) হে স্নেহময় ও বরণীয় পরমেশ্বর! (অস্যৈ) এর[রুষ্ট পত্নীর] (হৃদঃ) হৃদয় থেকে (চিত্তানি) সংকল্প বা বিচার-সমূহকে (ব্যস্যতম) নিক্ষেপ করুন, নিষ্কাশিত করুন। (অথ) তদনন্তর (এনাম্) একে[রুষ্ট পত্নীকে] (আক্রতুম্ কৃত্বা) কর্ম ও প্রজ্ঞাবিহীন করুন, (মম এব) আমার (বশে) বশবর্তী (কৃণুতম্) করুন।
टिप्पणी -
[মিত্রবরুণৌ= একই পরমেশ্বরের গুণ-কর্মের ভিত্তিতে দুটি নাম রয়েছে। মিত্রপদ দ্বারা পরমেশ্বরের স্নেহের এবং বরুণপদ দ্বারা পরমেশ্বরের বরণীয় হওয়ার বর্ণনা হয়েছে। নিরুক্তকারের দৃষ্টিতে অগ্নি, ইন্দ্র, [বায়ু] এবং আদিত্য মাত্র তিনটি দেবতা রয়েছে। প্রত্যেকের গুণ কর্মের পার্থক্যে প্রত্যেকের নানা নাম হয়েছে নান রকমের। যথা- "তাসাং মহাভাগ্যাদেকৈকস্যা অপি বহূনি নামধেয়ানি ভবন্তি। অপি বা কর্ম- পৃথক্ত্বাদ্ যথা হোতাধ্বর্যুব্রহ্মোদ্গাতেত্যপ্যেকস্য সতঃ" (নিরুক্ত ৭।২।৫)। " তথা তিস্র এব দেবতা ইতি নৈরুক্তাঃ। অগ্নিঃ পৃথিবীস্থানো, বায়ুর্বা ইন্দ্রো বা অন্তরিক্ষস্থানঃ, সূর্যো দ্যুস্থানঃ "(নিরুক্ত ৭।২।৫)]