अथर्ववेद - काण्ड {"suktas":143,"mantras":958,"kand_no":20}/ सूक्त 7/ मन्त्र 3
ऋषिः - अथर्वा, क्षुद्रः
देवता - स्कन्धः, आत्मा
छन्दः - त्रिष्टुप्
सूक्तम् - सर्वाधारवर्णन सूक्त
0
कस्मि॒न्नङ्गे॑ तिष्ठति॒ भूमि॑रस्य॒ कस्मि॒न्नङ्गे॑ तिष्ठत्य॒न्तरि॑क्षम्। कस्मि॒न्नङ्गे॑ तिष्ठ॒त्याहि॑ता॒ द्यौः कस्मि॒न्नङ्गे॑ तिष्ठ॒त्युत्त॑रं दि॒वः ॥
स्वर सहित पद पाठकस्मि॑न् । अङ्गे॑ । ति॒ष्ठ॒ति॒ । भूमि॑: । अ॒स्य॒ । कस्मि॑न् । अङ्गे॑ । ति॒ष्ठ॒ति॒ । अ॒न्तरि॑क्षम् । कस्मि॑न् । अङ्गे॑ । ति॒ष्ठ॒ति॒ । आऽहि॑ता । द्यौ: । कस्मि॑न् । अङ्गे॑ । ति॒ष्ठ॒ति॒ । उत्ऽत॑रम् । दि॒व: ॥७.३॥
स्वर रहित मन्त्र
कस्मिन्नङ्गे तिष्ठति भूमिरस्य कस्मिन्नङ्गे तिष्ठत्यन्तरिक्षम्। कस्मिन्नङ्गे तिष्ठत्याहिता द्यौः कस्मिन्नङ्गे तिष्ठत्युत्तरं दिवः ॥
स्वर रहित पद पाठकस्मिन् । अङ्गे । तिष्ठति । भूमि: । अस्य । कस्मिन् । अङ्गे । तिष्ठति । अन्तरिक्षम् । कस्मिन् । अङ्गे । तिष्ठति । आऽहिता । द्यौ: । कस्मिन् । अङ्गे । तिष्ठति । उत्ऽतरम् । दिव: ॥७.३॥
भाष्य भाग
हिन्दी (4)
विषय
ब्रह्म के स्वरूप के विचार का उपदेश।
पदार्थ
(अस्य) इस (सर्वव्यापक ब्रह्म) के (कस्मिन् अङ्गे) कौन से अङ्ग में (भूमिः) भूमि (तिष्ठति) ठहरती है, (कस्मिन् अङ्गे) कौन से अङ्ग में (अन्तरिक्षम्) अन्तरिक्ष (तिष्ठति) ठहरता है। (कस्मिन् अङ्गे) कौन से अङ्ग में (आहिता) ठहराया हुआ (द्यौः) सूर्य (तिष्ठति) ठहरता है, (कस्मिन् अङ्गे) किस अङ्ग में (दिवः) सूर्य से (उत्तरम्) ऊँचा स्थान (तिष्ठति) ठहरता है ॥३॥
भावार्थ
मन्त्र १ के समान है ॥३॥
टिप्पणी
३−(कस्मिन् अङ्गे) (तिष्ठति) वर्तते (भूमिः) पृथिवी (अस्य) ब्रह्मणः (अन्तरिक्षम्) अ० १।३०।३। मध्यवर्ती लोकः (आहिता) स्थापिता (द्यौः) प्रकाशमानः सूर्यः (उत्तरम्) उच्चतरं स्थानम् (दिवः) सूर्यात्। अन्यत् पूर्ववत् ॥
विषय
'भूमि, अन्तरिक्ष, झुलोक व द्युलोकोत्तर प्रदेश' की स्थिति कहाँ?
पदार्थ
१. (अस्य) = इस स्कम्भ के (कस्मिन् अङ्गे) = किस अङ्ग में (भूमि: तिष्ठति) = भूमि स्थित है? और (कस्मिन् अङ्गे) = किस अङ्ग में (अन्तरिक्षं तिष्ठति) = अन्तरिक्ष स्थित है? (कस्मिन् अङ्गे) = किस अङ्ग में आहिता स्थापित हुआ-हुआ यह (द्यौः तिष्ठति) = धुलोक स्थित है? और (कस्मिन् अङ्गे) = किस अङ्ग में (दिव: उत्तरम्) = धुलोक से भी ऊपर का प्रदेश (तिष्ठति) = स्थित है।
भावार्थ
ब्रह्मजिज्ञासु जिज्ञासा करता है कि उस सर्वाधार प्रभु के किन अङ्गों में ये 'भूमि, अन्तरिक्ष, धुलोक व धुलोकोत्तर प्रदेश' स्थित हैं?
भाषार्थ
(अस्य) इस के (कस्मिन् अङ्गे) किस अङ्ग या सामर्थ्य में (भूमिः तिष्ठति) भूमि स्थित है, (कस्मिन् अङ्गे) किस अङ्ग या सामर्थ्य में (अन्तरिक्षम् तिष्ठति) अन्तरिक्ष स्थित है। (कस्मिन् अङ्गे) किस अङ्ग या सामर्थ्य में (आहिता द्यौः) जड़ा हुआ द्युलोक (तिष्ठति) स्थित है, (कस्मिन् अङ्गे) किस अङ्ग या सामर्थ्य में (दिवः) द्युलोक से (उत्तरम्) ऊपर का भाग (तिष्ठति) स्थित है१।
टिप्पणी
[उत्तरम्ः= "येन द्यौरुग्रा पृथिवी च दृढा, येन स्वः स्तभितं येन नाकः। यो अन्तरिक्षे रजसो विमानः, कस्मै देवाय हविषा विधेम" (यजु० ३२।६) में द्यौः, पृथिवी, स्वः, नाकः, अन्तरिक्षम् - ये ५ लोक कहे हैं। "दिवः उत्तरम्" में "उत्तरम्" द्वारा "स्वः और नाकः" प्रतीत होते हैं। नाक में "साध्यदेव" वास करते हैं (यजु० ३१।१६)]। [१. भूमि आदि आकाश में निराधार कैसे स्थित है— अतः आश्चर्य में प्रश्नकर्ता, निज मन में प्रश्न करता है।]
मन्त्रार्थ
(अस्य कस्मिन् अङ्गे-भूमि:-तिष्ठति ) इस सर्वाधार परब्रह्म के किसी भी एकदेश-अल्पस्थान में पृथिवी स्थित है- रहती है (कस्मिन्-अङ्ग-अन्तरिक्षम्-तिष्ठति) किसी एक देश में अन्तरिक्ष रहता है (कस्मिन्-अङ्ग-प्राहिता-द्यौः तिष्ठति) किसी भी प्रदेश में लोक स्थापित हुआ रहता है (कस्मिन् अङ्गे-दिवः-उत्तरं-तिष्ठति) किसी भी भाग में युलोक से भी उत्कृष्ट मोक्ष धाम रहता है ॥३॥
टिप्पणी
इस सूक्त पर सायणभाष्य नहीं है,परन्तु इस पर टिप्पणी में कहा है कि स्कम्भ इति सनातनतमो देवो "ब्रह्मणो प्याद्यभूतः । अतो ज्येष्ठं ब्रह्म इति तस्य संज्ञा । विराडपि तस्मिन्नेव समाहितः” । अर्थात् स्कम्भ यह अत्यन्त सनातन देव है जो ब्रह्म से भी आदि हैं अतः ज्येष्ठ ब्रह्म यह उसका नाम है विराड् भी उसमें समाहित है । यह सायण का विचार है ॥
विशेष
ऋषिः—अथर्वा ( स्थिर-योगयुक्त ) देवनाः - स्कम्भः, आत्मा वा ( स्कम्भ-विश्व का खम्भा या स्कम्मरूप आत्मा-चेतन तत्त्व-परमात्मा )
इंग्लिश (4)
Subject
Skambha Sukta
Meaning
In which part of it does earth abide? In which part does the firmament abide? In which part does the solar region abide, held and sustained? And in which part does the higher heavens of light abide?
Translation
In which part of him the earth (bhūmih) is situated; in which part is situated the midspace (antariksa); in which part (of him) the sky (dyauh) rests well set; in which part is situated that which is above even the sky (uttaram-divah) ?
Translation
What is that part of this Universal Spirit wherein the earth has been upheld, in which part rests this firmament, in which part has been placed the sky and in which member dwells the space above sky.
Translation
Which of His members is the Earth’s upholder? Which gives the middle air a base to rest on? Where, in which member is the sky established? Where hath the space above the sky its dwelling?
संस्कृत (1)
सूचना
कृपया अस्य मन्त्रस्यार्थम् आर्य(हिन्दी)भाष्ये पश्यत।
टिप्पणीः
३−(कस्मिन् अङ्गे) (तिष्ठति) वर्तते (भूमिः) पृथिवी (अस्य) ब्रह्मणः (अन्तरिक्षम्) अ० १।३०।३। मध्यवर्ती लोकः (आहिता) स्थापिता (द्यौः) प्रकाशमानः सूर्यः (उत्तरम्) उच्चतरं स्थानम् (दिवः) सूर्यात्। अन्यत् पूर्ववत् ॥
बंगाली (1)
পদার্থ
কস্মিন্নঙ্গে তিষ্ঠতি ভূমিরস্য কস্মিন্নঙ্গে তিষ্ঠত্যন্তরিক্ষম্।
কস্মিন্নঙ্গে তিষ্ঠত্যাহিতা দ্যৌঃ কস্মিন্নঙ্গে তিষ্ঠত্যুত্তরম্ দিবঃ।।৪০।।
(অথর্ববেদ ১০।৭।৩)
পদার্থঃ (অস্য) এই [ সর্বব্যাপক ব্রহ্ম ] এর ( কস্মিন্ অঙ্গে) কোন অংশে (ভূমি) ভূমি (তিষ্ঠতি) অবস্থান করে? (কস্মিন্ অঙ্গে) কোন অংশে (অন্তরিক্ষম্) মহাশূন্য (তিষ্ঠতি) অবস্থান করে? (কস্মিন্ অঙ্গে) কোন অংশে (আহিতা তিষ্ঠতি) অবস্থান করে (দ্যৌঃ) সকল গ্রহ নক্ষত্র? (কস্মিন্ অঙ্গে) আর কোন অংশেই বা (দিবঃ) সূর্য তারকারাজি (উত্তরম্) ভিন্ন স্থান (তিষ্ঠতি) অবস্থিত?
ভাবার্থ
ভাবার্থঃ এ সর্বব্যাপক ব্রহ্মের মাঝেই সকল কিছু অবস্থিত। তাঁর মাঝেই এই ভূমি (পৃথিবী), আকাশ, নক্ষত্রাদি ও অন্যান্য স্থানাদি অবস্থিত। অর্থাৎ এ বিশ্বসংসারের সকল কিছুই তাঁর মাঝে স্থিত ও তিনি আমাদের ধারণ করে আছেন বিভিন্ন অংশরূপে।।৪০।।
Acknowledgment
Book Scanning By:
Sri Durga Prasad Agarwal
Typing By:
Misc Websites, Smt. Premlata Agarwal & Sri Ashish Joshi
Conversion to Unicode/OCR By:
Dr. Naresh Kumar Dhiman (Chair Professor, MDS University, Ajmer)
Donation for Typing/OCR By:
Sri Amit Upadhyay
First Proofing By:
Acharya Chandra Dutta Sharma
Second Proofing By:
Pending
Third Proofing By:
Pending
Donation for Proofing By:
Sri Dharampal Arya
Databasing By:
Sri Jitendra Bansal
Websiting By:
Sri Raj Kumar Arya
Donation For Websiting By:
N/A
Co-ordination By:
Sri Virendra Agarwal